Politikere vil med på "vandbussen"

AF KIM BASSE
Frem mod 2030 skal al fossil færgedrift i Danmark være udfaset. Samtidig har antallet af biler overhalet antallet af husstande i kommunen. Derfor ønsker thurinere sig en vand- eller havnebus, som man kender det fra hovedstaden.
Det siger politikerne om havnebussen:

Anders Johansson, medlem af erhvervs- og turismeudvalget, Det Konservative Folkeparti (C) ”Jeg kan sagtens se et potentiale i at undersøge muligheden for sundbusser som et attraktivt supplement til den kollektive trafik. Med den rette løsning vil det kunne forkorte rejsetiden markant for pendlere og samtidig fungere som et attraktivt tilbud for turister. Det vil være oplagt at tage udgangspunkt i de områder, hvor der vil være en stor tidsmæssig gevinst ved en direkte forbindelse til Svendborg Centrum. Det kunne eksempelvis være Troense, Grasten, Gambøt og Vindeby. Men det er vigtigt, at det ikke bliver en økonomisk byrde for kommunen, så jeg mener det optimalt set skal være et privat projekt.

John Arly Henriksen, Fmd. for Erhvervs- og Turismeudvalget, Socialdemokratiet (A) ”Det vil passe fint ind i Svendborgs DNA. I den ideelle verden ville det jo være fantastisk, hvis der sejlede sådan en sundbus med flere daglige afgange, og især hvis den kunne lægge til, hvor der var megen beboelse, som eksempelvis Vindeby og videre til en nyopført bro ved Thurøs vestkyst/Grønnevejområdet. Anløbsstedet i Svendborg Havn kunne være ved Hudes Plads med havneudvikling og uddannelsessteder, især når det nye UCL står færdig. Om der så skulle flere anløbssteder på listen, tør jeg ikke spå om, men jeg tror at hyppige anløb er vigtigt, og at sejltiden er kort.

René Haahr, medlem af erhvervs- og turismeudvalget, Venstre (V) ”Jeg har ikke den store erfaring med vand-/havnebusser. Tanken er da interessant, og det kunne være en mulighed at bede administrationen undersøge, hvilke kriterier og udfordringer planlægning og etablering af en sådan forbindelse har rejst i andre kommuner. Umiddelbart tror jeg det bliver for dyrt, men som sagt er min viden på området begrænset. Det er derfor alt for tidligt at forholde sig til, hvilke stoppesteder, den bør have, men at “dykke” lidt ind i det, kunne da være interessant.
Læs også: Vandet er en vej: Det skal bruges bedre.
Tegning genereret med AI.