Nu sikres besværligt og farligt kryds
AF MICHAEL STRANGE LORENZEN
Mange kender dette stærkt trafikerede sted som Langelands mest bøvlede og farlige kryds, men nu sker der noget. Vejdirektoratet er ved at etablere lysregulering i krydset, så trafikken kan afvikles sikrere og hurtigere, især i eftermiddagens myldretid.
Der er tale om krydset Brovejen/Ringvejen lige uden for Rudkøbing, hvor der nu kommer lys op. Mens arbejdet står på, er det ikke muligt at køre fra Brovejen ind til Rudkøbing via Ringvejen. Trafikanterne er nødt til at køre lidt østover og så tage Omfartsvejen ind. Skal man til Rudkøbings bymidte, skal man straks herefter lægge kursen ad Nørrebro.
Til gengæld er det muligt at køre ud fra Ringvejen til Brovejen, men med stor forsigtighed og med mindre bredde på vejbanen.
Projektleder, ingeniør Torben Jørgensen fra Vejdirektoratet forventer arbejdet, der blev indledt i starten af august, afsluttet i løbet af uge 41 eller 42. Men formentlig i uge 41, så skolernes efterårsferie i uge 42 ikke bliver påvirket.
Hensyn til trafikpresset
Lysreguleringen indrettes på en teknisk måde, så man tager højde for, i hvilken retning der er mest trafik.
– I lyskrydset Brovejen/Ringvejen bliver det intelligent udformet, så der altid tages hensyn til trafikmængden, og det grønne lys derfor vil være længere tændt i retning med størst pres på, men det vil ikke ske på en måde, så man lukker fra den anden retning, eller trafik fra sidevejene ikke kan komme frem, siger Torben Jørgensen.
Til gengæld skulle man gerne se en mere fremadskridende afvikling af trafikken, når nu der kommer lys. Måske vil nogle, der før har ført sig utrygge og ikke har udnyttet et ”hul” i en kø, lettere kunne komme videre.
Der bliver kun én bane, hvis man skal ud fra Ringvejen til Brovejen, uanset om man skal til venstre mod broen, Siø, Tåsinge eller Fyn, eller man kører østover i retning Spodsbjerg. I dag er en udbredt praksis blandt trafikanterne, at man prøver at udnytte pladsen bedst muligt, så man kan køre ind i krydset og fortsætte enten mod højre eller venstre. Bilister holder så at sige ofte ved siden af hinanden længst fremme i krydset.
– Men det er en farlig praksis, for man blokerer for hinandens udsyn. Hvis for eksempel en bil skal til højre, og en venstresvingende lægger sig lige ved siden af, kan den højresvingende få sit udsyn spærret eller væsentligt nedsat og måske ikke observere et køretøj, der kommer, påpeger Torben Jørgensen.
Ændret fra rundkørsel
Det er firmaet Niras, som har projekteret lyskrydset, der fysisk udføres af entreprenøren Arkil. Den samlede anlægssum udgør 7,7 millioner kroner.
I det store forlig i Folketinget om trafikprojekter og -investeringer fra 2022-35 blev der godkendt et projekt med rundkørsel og 20 millioner kroner i anlægssum. Men indvendinger fra erhvervslivet, især vindmøllebranchen med lejlighedsvis lange særtransporter, samt forhandlinger med Langeland Kommune ændrede projektet til det nuværende.