Forpurrede krigsplaner

AF KIM BASSE
Northern Grace kom ud fra J. Ring-Andersen Skibsværft på Frederiksø under 2. Verdenskrig i 1942. Og faktisk var det netop i anledning af krigen, at skibet blev bygget. Dengang truede tyskerne med at overtage driften af værftet til besættelsesmagtens egen krigsindustri.
Den snarrådige værftsejer Johannes Ring-Andersen fik dog forpurret den plan. Efter signet sejlede han ud til øhavets mangt en skibsreder – og dem var der mange af i det sydfynske på den tid – og fik samlet ind til en mindre flåde af enslignende skibe.
Her var ’Karis’, som Northern Grace dengang hed, blot ét af flere søsterskibe, som J. Ring-Andersen lod bygge ved den lejlighed. Det fortæller skibets nuværende kaptajn, Jes Pedersen, som har gravet i skibets historie:
– Den gamle skibsreder fik nys om, at tyskerne ville bruge værftet til at bygge minestrygere. Så han roede rundt til de lokale store skibsredere og fik lagt ordre til seks fuldstændig ens skibe, så han kunne sige, at ordrebogen var fuld, og at han ikke kunne tage imod nogen arbejdsopgaver for tyskerne, fortæller Jes Pedersen.
Rederiet, der endte med at købe skibet, lå i Rønne på Bornholm. Jomfruturen gik derfor over København, inden det ifølge Jes Pedersen tog endnu et stop på vejen, for igen at stikket en kæp i hjulet på besættelsesmagten. Her var nemlig en masse jøder, som håbede på et lift til friheden i det neutrale Sverige.
– Skibet sejlede til København for at hente noget gods, men der viste sig også at være rigtig mange jøder. Så de fyldte lasten med mennesker og deres kufferter, og så sejlede de ud af Københavns Havn og over til Falsterbokanalen i Sydsverige, hvor jøderne blev sat af, og så sejlede skibet videre til Bornholm, fortæller han.
Læs også “Old school” og “megafedt”
Da Talata, som Northern Grace hed, da det sejlede fra J. Ring-Andersen Skibsværft i 1942, var nummer to ud af i alt seks ens skibe fra værftet.
Privatfoto: Northern Survey