”Old school” og ”megafedt”

AF KIM BASSE
Duften af tjære og saltet havvand fylder næseborene. Under boven klukker bølgerne let og fra en skyfri himmel høres mågers skrig, som blander sig med en rolig summen af stemmer fra dækket ombord.
Vi er ombord på Northern Grace – en tremastet skonnert, som i dag regnes for et af de smukkeste hjemhørende skibe i Danmark.
På dækket står vikarierende skipper, 58-årige Jes Pedersen, og betragter skibet og dets besætning, mens de gør det klar til sejlsæson 2025. Igennem hele vinteren har skibet ligget hos J. Ring Andersen Skibsværft i Svendborg, hvor besætningen har slebet og lakeret skibet fra for til agter, så det står knivskarpt til årets kommende gæster.
Undervejs er det den vikarierende skipper, Jes Pedersen, som har haft ansvaret for arbejdet ombord. Ellers er det kun når skibsrederen ikke selv har mulighed for at sejle skibet, at han får kommandoen. Således kan man udlede, at det er et eftertragtet erhverv at sejle Northern Grace.
– Northern Grace er blandt de to flotteste skibe, som sejler i Danmark. Det kan jeg godt sige, uden at ret mange af kollegaerne sparker mig over knæene af den grund. Det er velsejlende, siger Jes Pedersen.
– Danmark er jo fantastisk set fra kysten, men håndværket er også en af de ting, jeg godt kan lide ved det her. Alt hvad vi gør på skibet, gør vi selv. I den her verden vi lever i, hvor det ikke kan gå stærkt nok, og hvor alting er så hårdt digitaliseret, så er det faktisk megafedt, at der er noget, der er så old school som det her, siger Jes Pedersen.
”De sejeste sejlskibe i verden”
På lugekarmen inden for i kabyssen er der tydelige tegn på slitage; visuelle aftryk, som vidner om den last, der igennem årene har banket mod træværket, når det er blevet hejst ind og ud af skibet. Alt fra korn og kasser med øl til bornholmsk granit og tønder med fisk har på den måde stemplet ind og ud af lastrummet her. Og det er her i det gamle lastrum, at kabyssen og opholdsrummet i dag er indrettet.
Northern Grace er oprindeligt bygget som fragtskib og forlod J. Ring Andersen Skibsværft i Svendborg i 1942. Siden har det sejlet som både charter- og repræsentationsskib samt skoleskib.
Northern Grace blev oprindeligt bygget som galease, med to master, hvor den forreste af de to er den højeste. I midten af 1970’erne blev skibet dog købt af skibsreder Per Henriksen, som lod det ombygge på det historiske J. Ring Andersens Skibsværft i Svendborg til den tremastede topsejlsskonnert, det sejler som i dag.
– Jeg synes, det er fantastisk med sådan et gammelt håndværk og at være med til at vedligeholde og overlevere det til kommende generationer, så vi kan blive ved med at være en nation, der har nogle af de sejeste sejlskibe i verden. Den måde, vi bevarer dem på, er noget, som resten af Europa kigger på og nikker anerkendende til, siger Jes Pedersen.
Giv dig tid til at dvæle ombord
Efter Northern Graces ombygning til skonnert i 1970’erne, blev skibet flyttet til Richmond i USA. Her sejlede det som repræsentationsskib indtil 1993, hvor det igen vendte stævnen hjemad til Danmark.
Det var herefter, at det i en årrække sejlede som skoleskib, inden det vendte tilbage til charter- og repræsentantskabsture. I dag tilhører det rederiet Northern Survey i Aarhus, som blandt andet foretager undersøgelser i forbindelse med havvindmølleparker, og som blandt andet også bruger det til chartrede ture.
Selvom pladsen under dæk er god med højt til loftet, og der ifølge Jes Pedersen er ”vel-VVS’et” med to toiletter til passagerne og ét til besætningen, så er det dog på dækket gæsterne opholder sig mest ombord.
– Når vi har gæster ude at sejle på chartrede ture, så oplever de, at der i begyndelsen sker en masse ting på dækket, som de synes er vildt spændende, hvor de blandt andet er med til at sætte sejl. Men når sejlene er sat, maskinen bliver slukket, og vi bare glider gennem vandet, så sker der det stik modsatte, siger Jes Pedersen og fortsætter:
– Så får vi nogle gange spørgsmålet, ”hvad skal vi nu?”. Men du skal ikke noget som helst. Så jeg siger, du kan dvæle. Giv dig tid til at gøre det, du nu er i gang med, om det så er til en samtale, at slappe lidt af eller bare at prøve at nyde og tage nogle dybe indåndinger og slappe af. Folk bliver nogle gange tvunget til at reflektere og lade indtrykkene sænke sig.
Om Northern Grace
Byggeår: 1942
Type: Tremastet topsejlsskonnert
Værft: J. Ring Andersen, Svendborg
Nybygning nr. 172
Nuværende ejer: Northern Survey ApS
Hjemhavn: Aarhus
Rute: Charter- og repræsentantskabsture
Kapacitet: 47 passagerer
Køjer: 19
Længde: 29,75 m. – 40 m. med bovspryd
Bredde: 7,17 m.
Dybgang: 2,65 m.
Bruttotonnage: 104 tons
Nettotonnage: 31 tons
Skrog: Eg og bøg
Designtype: træ, enkeltskrog
Master: 3
Maskineri: En Detroit diesel, 250 hk, 1996
Propeller: Én
PR-foto og Søren Stidsholt Nielsen