Musikskolen lever og har det godt
Frygt for at folkeskolereform med meget lange dage ville ramme en række fritidsaktiviteter, men det er man sluppet for
![Skærmbillede 2024-12-05 kl. 10.13.30 Skærmbillede 2024-12-05 kl. 10.13.30](https://svendborgtidende.dk/wp-content/uploads/2024/12/Skaermbillede-2024-12-05-kl.-10.13.30-960x525.png)
AF MICHAEL STRANGE LORENZEN
Da folkeskolereformen med de mange lange dage blev indført for en halv snes år siden, var der i visse kredse frygt for, at musikskolerne og andre fritidsaktiviteter ville blive hårdt ramt. Men sådan er det ikke gået, påpeger lederen af Langeland Musikskole, Henrik Thygesen.
– Nej, det synes jeg bestemt ikke. Selvfølgelig kan der være enkelte elever, som er startet, men falder fra igen, men det kan lige så vel være, at eleven har mange andre fritidsaktiviteter og ikke kan overskue det hele, siger Henrik Thygesen.
Derfor kan det godt være et puslespil at få soloundervisningen til at gå op.
– Når vi har fået tilmeldingerne i hus, skal vi til at kigge på, hvem der bor lokalt og måske kan cykle hen til sin undervisning, og hvem der bor langt væk. I sådanne tilfælde er det lettere for en gymnastikforening eller anden idrætsforening. Her kan forældre slå op på en hjemmeside, hvornår holdet har instruktion eller træning, og så finde et tidspunkt, der passer til ens barn, tilføjer musikskolelederen.
I andre tilfælde får eleven sin musikundervisning i løbet af tiden, hvor hun eller han skal befinde sig på folkeskolen, og derfor er der siden mulighed for at komme med kammeraterne hen i klub eller lignende.
– Når det er sagt, så gælder det selvfølgelig ikke for samspilsholdene, som vi har en del af. Desværre ikke på Nordskolen på grund af lavt elevtal, men i Humble har vi en del aktiviteter på skolen, og det er der også i Rudkøbing. Samspil handler både om musik og relationer, og vi er generelt godt med, siger Henrik Thygesen.
Synlig mange steder
Musikskolen sørger for at være synlig forskellige steder. Børnehaverne har mulighed for at købe et tilbud, og alle er med. De seneste år har forløbet bestået af 20 uger, delt ud i to forløb.
Interessen for musik og sang skal også stimuleres i den almene undervisning. Det er forskelligt efter klassetrin, hvor megen undervisning der er, og fra 7. klasse er der tale om et valgfag, man kan vælge for to år. Hvis man gør dette, følger en obligatorisk prøve med.
– Nogle af dem, der tager dette valgfag, kender vi også fra musikskolen, oplyser Henrik Thygesen.
Også for voksne
Generelt set kan det have en selvforstærkende effekt, hvis noget bliver populært blandt den samme gruppe af børn og unge.
– På Strynø har min kollega Steen Jensen fået engageret børnene så meget, så alle pånær en enkelt var tilmeldt et instrument. Den endte med, at den sidste elevs mor ringede og spurgte, om ikke også der var en plads til hendes barn, fortæller Henrik Thygesen.
Han er godt klar over, at hvis elever fra Langeland skal på efterskole andetsteds i landet, eller på gymnasiet, der typisk vil foregå i Svendborg, er det slut med deres tid i Langelands Efterskole.
– Men ofte møder vi dem igen i andre musikalske sammenhænge, og vi kan glæde os over de ting, de tager med sig.
Elevtallet på Langeland Musikskole ligger stabilt. Der måles på cpr-numre, som der er cirka 180 af.
Det er inklusive voksne, herunder et stort voksenkor på 28 medlemmer.
FOTO: Michael Strange Lorenzen
![LT-mediestroem](https://svendborgtidende.dk/wp-content/uploads/2024/08/LT-mediestroem.png)