Intelligent lysregulering skal styre trafikken i Brovejskrydset

Langeland Kommune ønskede to spor fra Ringvejen og på Brovejen, men Vejdirektoratet fastholder et spor ud fra faglig vurdering af trafikken på baggrund af droneoptagelser og trafikmålinger – og grønne pile

IMG_6767

AF ERIK JØRGENSEN

 

De mange bilister, der dagligt kører gennem Brovejskrydset i Rudkøbing, bliver udfordret på tålmodigheden de kommende to måneder, mens Vejdirektoratet bygger et nyt signalanlæg i rødt, gult og grønt.

Skiltet “Vi forbedrer Krydset” blev sat op mandag morgen, og på fredag begynder entreprenøren at fræse asfalt og afmærkninger, og så er anlægsarbejdet ligesom i gang.

– I en kortere periode bliver indkørslen til byen via Ringvejen lukket, fordi vi skyder kabler under vejen. I stedet skal trafikanterne benytte Omfartsvejen, oplyser projektleder Torben Juul Jørgensen.

Ellers vil der være åbent for trafikken, dog med indsnævringer og hastighedsbegrænsning. Vejdirektoratet vil have stort fokus på trafikreguleringen undervejs men beklager de gener og forsinkelser, som omlægningen af det nye lyskryds vil medføre for trafikanterne.

Langeland Kommune havde i et høringssvar til Vejdirektoratet vedhæftet to videoer med morgen- og eftermiddagstrafik som dokumentation for et ønske om to spor – henholdsvis højre og venstre svingbaner – fra Ringvejen og to spor på Brovejen af hensyn til den tunge færgetrafik fra Spodsbjerg i retning mod Langelandsbroen.

– Jo, vi har lyttet til de lokale ønsker, og vi har haft drøftelser med kommunen. Men to spor ser vi ikke et behov for ud fra faglige vurderinger med baggrund i droneoptagelser og målinger af trafikken, forklarer Torben Juul Jørgensen og tilføjer, at “ventetid vil et spor kunne håndtere”.

Og dermed henviser han til, at en fremtidssikret intelligent trafikstyring vil få trafikken til at glide med sensorer i signalanlægget, der læser, hvad der kommer af biler på afstand. Grønne pile fra Brovejen og færgetræk fra Spodsbjerg-Tårs og ÆrøXpressen fra Marstal er med i ligningen.

– Det er lagt ind i styresystemet, så det regulerer trafikafviklingen ved ekstra kø ved færgetræk, siger Torben Juul Jørgensen.

– Er der noget, vi ikke har taget højde for i styresystemet, kan vi ændre i styringen. Vi foretager løbende evalueringer.

Rene Larsen (S), formand for klima-, trafik- og teknikudvalget, lægger vægt på, at “lysreguleringen er intelligent” som i Sundhøjkrydset på Tåsinge.

– Vejdirektoratet vurderer, at løsningen er rigtig og tilstrækkelig, men når der er to baner i Sundhøjkrydset – og mange andre steder – burde der også være to her, mener han med henvisning til Brovejskrydset.

Men, som han siger:

– Det bliver bedre end det, der er i dag. Jeg er enig med vores erhvervsliv, at lysregulering er bedre end en rundkørsel. Lysreguleringen fjerner problemet med nervøse bilister, der ikke tør køre ud, og som derfor skaber kø.

Hvis alt går efter planen, bliver lysreguleringen sat i værk tirsdag 8. oktober.

 

Morgentrafikken i krydset ved Brovejen i Rudkøbing
Video: Langeland Kommune

 

Eftermiddagstrafikken i krydset ved Brovejen i Rudkøbing
Video: Langeland Kommune

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment