Noget om at lære af erfaringer. Især andres

AF ERIK JAKOBSEN
Måske en lidt pudsig overskrift, da det givetvis forekommer de fleste mennesker indlysende at man lærer af sine erfaringer. Det er sådan vi bliver voksne: Når vi har slået os på noget, så passer vi bedre på næste gang. Det samme gælder når nogen har snydt eller svigtet os.
Fortsæt selv listen.
Det synes imidlertid at ligge lidt tungere med at lære af andres erfaringer. Nogle gange vil vi godt – og nogen vil mere end andre. Paradoksalt, da vi som art aldrig var nået så langt med samfundsindretning, forbedrede levevilkår og teknologi hvis ikke den ene generation havde overdraget viden og erfaring til den næste. Det turde være indlysende, i tråd med det gamle ord om at ”den der ikke vil lære af fortiden vil være dømt til at begå de samme fejl igen og igen.”
Ikke desto mindre må man konstatere at de samme fejl dukker op igen og igen. Således burde det ikke komme bag på nogen at narkotiske stoffer og andre stimulanser udgør en stor helbredsrisiko. Så hvorfor bliver generation efter generation ved med at falde i? Her kommer psykologiske mekanismer selvfølgelig ind i billedet: Vi tror ikke på forældregenerationen og deres skræmmekampagner – det er slet ikke så farligt. Eller: JEG kan godt styre det.
Fortsæt selv listen.
Så er der de historiske erfaringer. Her fortæller en central historisk erfaring os at ”magt korrumperer”. Det synes man helt at glemme når man i en række lande tillader særlige mennesker at få stor magt, enten økonomisk eller politisk. USA er et særligt skræmmende eksempel i disse år på hvordan ”mere vil have mere”. Faktisk har dagbladet Information i sin dækning af de dominerende strømningerne i landet beskrevet hvordan højlydte stemmer indenfor det ultraliberale segment specifikt afviser at man skal lade sig begrænse af historiske erfaringer. Hvorfor? Fordi alt hvad der kan lægge begrænsninger på den ubetingede handlefrihed skal væk.
Held og lykke med det. De triste resultater vil nok vise sig idet ”tyngdekraften også virker selvom man ikke tror på den.”







