VI LÆSER!

AF BERIT VOLDER – skoleleder på Ørstedskolen, Strynø Skole og Nordskolen samt leder af dagtilbuddet Nordstjernen og Langeland Ungdomsskole
På vores skoler er læsning et af de vigtigste indsatsområder. Vi ønsker at skabe en kultur, hvor bøger, tekster og litteratur er en naturlig del af hverdagen – ikke kun i undervisningen, men også i pauserne, i PLC og på vores skoletorve. For læsning er meget mere end et fag. Det er en nøgle til læring, fantasi og fællesskab.
Når børn og unge læser, udvikler de deres sprog, deres koncentration og deres evne til at forstå verden. Gennem skønlitteraturen træner de empati og forestillingsevne, og gennem faglitteraturen lærer de at tilegne sig ny viden. Derfor er læsning en af de stærkeste gaver, vi kan give vores børn. Læsning er fundamentet for læring.
Med vores egen skolekampagne: VI LÆSER! – og mottoer som “Bøger tænder fantasien” og “Ord er superkræfter – læs dig stærk” sætter vi spot på, hvordan læsning kan være både hyggelig, spændende og inspirerende. Derfor har vi indrettet nye læseområder rundt omkring på skolen.
Læsehjørner og synlig læsning
Allerede ved indgangen til Ørstedskolen møder man et særligt læsehjørne, hvor bl.a. forældre kan læse dagens avis, Langelandtidende eller i et magasin, mens de venter på et møde eller venter på at hente deres barn. På den måde bliver læsning synlig i hverdagen – ikke kun som en aktivitet for børn, men som en aktivitet for både børn og voksne.
Læsekultur
I vores Pædagogiske Læringscenter (PLC) på Ørstedskolen og i fællesarealerne på Nordskolen og Nordstjernen arbejder vi på at skabe læseglæde gennem hygge og fællesskab. Vi indretter små kroge med læsemiljøer, så der opstår rum, hvor man har lyst til at læse. Vi arrangerer også aktiviteter som “læsehygge”, bogudstillinger og anbefalinger fra både elever og lærere. Alt sammen med kampagnens budskab som udgangspunkt: VI LÆSER!
Læsning i alle fag
Vi vil vise, at læsning ikke kun hører til i dansktimerne. Når eleverne arbejder med faglige tekster i matematik, naturfag eller historie, bruger de læsestrategier, som er afgørende for forståelsen. Derfor arbejder vi systematisk på at integrere læsning i alle fag og på at give eleverne redskaber til at forstå både korte opgaver og lange fagtekster
Læs derhjemme
Derhjemme kan man gøre meget for at styrke børn og unges læselyst. Det vigtigste er at skabe hygge omkring læsningen. Læs sammen, også selvom børnene er blevet større, og vis, at du selv læser. Når børn ser voksne med en bog eller en tekst, forstår de, at læsning har værdi.
Tal med barnet om bøgerne: Hvad handler de om, hvilken figur er mest spændende, og hvad tror I sker næste gang?
Lyttelæsning kan også skabe læseglæde. Brug gerne lydbøger som supplement og til at give fælles oplevelser i familien.
Et besøg på Langeland Bibliotek eller et besøg i Bogbilen kan også vække nysgerrighed. Det handler ikke om, hvad man læser, men om at gøre læsningen til en naturlig del af hverdagen.







