Ung thuriner sælger kunsthåndværk fra flygtninge

En god idé blev til en virksomhed der sælger brugskunst fremstillet af mennesker på flugt

Skærmbillede 2024-08-30 kl. 09.32.02

AF ERIK JØRGENSEN

 

Et par hullede bukser, og Kirstine Kruse gjorde sig nogle erfaringer i græsk flygtningelejr og stiftede The -able, som sælger brugskunst fremstillet af mennesker på flugt og samarbejder med ngo’er for at sætte fokus på de kompetencer, flygtninge har med i bagagen.

Det hele begyndte sådan lidt tilfældigt langt væk nede i Libanon, hvor unge Kirstine Kruse, født og opvokset på Thurø, var i praktik fra sit studie i sociologi på Københavns Universitet.

– Jeg havde ikke det store kendskab til konflikterne i Mellemøsten. Men det var enormt spændende, fortæller hun om det gadeidræts projekt med børn fra forskellige kulturer, syriske, palæstinensiske, libanesiske, der blev bragt sammen og havde det sjovt, blandt andet med street-basket.

Kirstine Kruse har selv spillet basket i Svendborg Rabbits, så på den bane var hun forberedt. Det var hun til gengæld ikke, da hun kom hjem og fik arbejde i et analysebureau.

– Er det det, jeg vil? Funderede hun.

Nej, det var det ikke. Hun var blevet klogere og søgte atter sydpå, fik arbejde i en flygtningelejr i Grækenland, og så tog tingene ellers fart. Udsyn giver indsigt, det var en erfaring, hun gjorde sig. Endnu en gang.

Et par hullede bukser forandrede livet for Kirstine Kruse, og hun fik en god ide, da hun i 2020 arbejdede som ngo i den græske flygtningelejr.

– Jeg arbejdede med at sætte system i vasketøjet. En dag så en mand i lejren, at der var huller i mine bukser, og han sagde: Dem kan jeg lappe! Jeg tænkte: Hvorfor siger han, at han kan det? For jeg kendte ikke hans historie. Men han sagde: “Jeg er skrædder”…

Nååeeee…. En prås gik op for hende. Manden fik bukserne, og da han kom tilbage med dem, blev Kirstine Kruse overrasket over, hvad hun så.

– Han havde lappet mine bukser, så det ikke var til at se, og jeg tænkte, at det var godt nok satans. Men vi måtte da kunne bruge hans evner, fortæller hun.

Hun funderede lidt over tingene og kom frem til, at det nytter ikke noget, at de her mennesker, der er flygtet fra krig og elendighed, jamen, de har da både en historie og nogle evner, som kunne udnyttes bedre, end de bare sidder der uvirksomme i teltlejre.

– Sygeplejersker, håndværkere, alle mulige forskellige slags mennesker. Det gik op for mig, hvor dygtige mange af dem er. Deraf idéen, forklarer Kirstine Kruse.

– Vi må simpelt hen kunne kende flygtninges evner – og bruge dem og fortælle deres historie gennem de her fysiske ting.

Hun viser et etui til computeren og en toilettaske, som to iranske skræddere har syet med gummi, genbrugt fra nogle af de gummibåde, som har fragtet flygtninge farefuldt over Middelhavet.

– Gummibåde, som klarede det, som hun udtrykker det.

De oplevelser, hun havde i Mellemøsten og Grækenland, gjorde, at hun fik et helt nyt syn på flygtninge og deres kompetencer. Hun lægger ikke skjul på, at hun blev og stadig bliver frustreret over, at mennesker på flugt altid portrætteres som en udfordring i de danske medier, når hun selv har set så mange handlekraftige og kreative mennesker og initiativer, der fortjener en bedre skæbne. Hun ønsker, at flygtninges færdigheder bliver sat i spil og ikke på pause i flygtningelejrene.

– Hver gang, der er overskrifter om mennesker på flugt, handler det om antal, konflikterne og de problemer, det medfører. Hvis vi nu i stedet fokuserede på de individuelle mennesker og deres historier i stedet for statistikkerne, og hvis vi inspirerer hinanden til at se løsninger og muligheder frem for problemer, så ville nogle af de 120 millioner mennesker, der lige nu har mistet deres hjem og er på flugt, have en bedre fremtid, forudsætter Kirstine Kruse.

Som en dråbe i havet stiftede hun i 2022 virksomheden The -able, som sælger brugskunst fremstillet af mennesker på flugt.

– Ved at anerkende deres talenter, kreativitet og håndværksmæssige traditioner, der hvor de kommer fra, er det muligt både at fremme økonomisk vækst i de lande, de opholder sig i nu, og den sociale sammenhængskraft lokalt og globalt.

Lyder det for optimistisk? Nej, det synes hun ikke. Hun har et stort distributionsnetværk med 32 samarbejdspartnere og ngo’er i Libanon, Grækenland, Uganda, Sydsudan, Palæstina, Afghanistan… You name it: Fra broderende kvinder i Sydsudan, afghanske skræddere, der genanvender gummibåde fra de græske kyster i et syværksted i Athen, til et kvindekollektiv i den palæstinensiske flygtningelejr Shatila.

– Hver gang, jeg bestiller nogle varer fra de lokale ngo’er, jeg arbejder med, eller individuelle kunsthåndværkere, bliver jeg bekræftet i, hvor stor en forskel, det gør for mennesker på flugt at leve af deres håndværk i stedet for blot at vente på humanitær bistand. Jeg videresælger deres håndværk og produkter på det danske marked – et marked, de ellers aldrig ville have adgang til, og hver gang jeg fortæller disse menneskers historier til købere i Danmark, bliver jeg opmærksom på, hvor få positive historier om flygtninge, vi møder i medierne, konstaterer Kirstine Kruse, der har en forhandleraftale med Studio Sæsse i Møllergade i Svendborg.

 

 

Ward arbejder for at bevare syrisk kulturarv
I Syrien uddannede Ward sig til designer. Han flygtede ud af landet for at undgå militærtjeneste. Med sig til Beirut havde han 100 år gamle, håndskårne træstempler til at lave print på stof, som en syrisk skrædder nu syr om til duge og dækkeservietter. – Det betyder alt for mig at arbejde med at bevare vores kultur og traditioner og samtidig tilpasse det nye formål, markeder og rammer, siger Ward, som Kirstine har besøgt i hans studie i Beirut.

 

Sasha er kunsthåndværker i Ukraines hovedstad Kyiv
Før russernes invasion af Ukraine, havde hun opbygget et større team, og salget gik godt. Men det er gået i stå nu, da mange er blevet fordrevet af krigen.

– Mens mit land delvist ligger i ruiner, er jeg endnu mere fast besluttet på at blive og arbejde for at fortsætte mine drømme. Det er svært at afsætte mine produkter, men hvis vi bare giver op, er der heller ikke noget at vende tilbage til for alle dem, der er blevet nødt til at flygte, siger Sasha, der samarbejder med The -able om at udvikle produkter af genanvendt plastic.

 

The -able
Kirstine Kruse: En mission om at skabe en solidarisk fremtid for mennesker, der er ramt af konflikt i deres hjemland. Jeg arbejder med kunsthåndværkere på flugt og samarbejder med lokale ngo’er for at sikre uddannelse og trygge arbejdsvilkår. Ved at handle med produkter lavet af talentfulde mennesker på flugt ønsker jeg at støtte en bevægelse for lige adgang til det økonomiske globale marked, en mere solidarisk verden og ændre narrativet, fortællingen, om mennesker på flugt.

 

 

Foto: Erik Jørgensen

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment