Fine faglige færdigheder til store tunge opgaver

Store maskiner kræver store værktøjer. Dem har de hos LK Service i Ringe

 

ANNONCE

Hovedfoto

Forestil dig at punktere på motorvejen i din 4-akslede lastbil med påhængsvognen fuld af varer, som skal skippes videre fra Frederikshavn med den næste færge. Eller aircondition- anlægget som går i stykker i mejetærskeren lige under høsten i august og der lynhurtigt bliver 32 grader i førerkabinen. Det er ikke de sjoveste situationer at stå i. Men faktisk ligger der en virksomhed i Ringe på Midtfyn, som har indrettet sig helt efter vognmanden eller landmanden – hvis skaden opstår og der er brug for akut hjælp.

LK Service holder til på Højgaardsvej 9 i Ringe og udover at have et topmoderne værksted, med plads til de helt store opgaver på lastbiler og entreprenørmaskiner, så tilbyder de også rullende service, hvor de rykker ud akut, hvis der er behov for reparation på stedet.

 

De store og tunge opgaver
LK Service blev stiftet 2012 af Lars Kristensen som er ejer og direktør. Han har 15 medarbejdere i Ringe og Haarby og dem som betjener virksomhedens rullende værksted.
Det er primært lastvognsmekanikere da det er LK Service’ spidskompetence. Ganske vist servicerer de også personbiler, men det er de store og tunge opgaver som udgør 95 procent af arbejdet i virksomheden.

Lars Kristensen har det store overblik og er virksomhedens ansigt udadtil. Det mærker man straks. Han kender sine kunders behov og har opbygget sin virksomhed herefter.
– Det er vigtigt for os at kunne løse de opgaver vi får ind. Og alt på lastbilen, bussen eller entreprenørmaskinen kan laves og repareres her på værkstedet. Traktorer og mejetærskere servicerer vi på hydraulik, dæk og aircondition, men gear og bagtøj, f.eks. på en traktor, kræver specialkompetencer som vi overlader til andre specialister, forklarer Lars Kristensen og uddeler roser til sine dygtige medarbejdere som ikke mindst er gode til hydraulikarbejdet.
– Vores rullende værksted er en stor succes. Når vi rykker ud til en sprængt hydraulikslange på en kran på byggepladsen, så er den hurtig oppe at køre igen. Og det er vigtigt, for står kranen stille, så sinker det hele byggeprocessen. Fuldstændig på samme måde som hvis en aircondition går i stykker i mejetærskeren hos landmanden midt under høsten. Så rykker vi helt ud på marken og får den repareret på stedet, siger Lars Kristensen.

 

Rullende værksted
Der er 1400 kvadratmeter værksted i Ringe og 500 kvadratmeter i Haarby. De største kapaciteter ligger i Ringe, hvor ingen maskiner eller opgaver er for store til at kunne håndteres af mandskabsstyrken på værkstedet om det handler om dæk, hydraulik eller almindeligt smedearbejde. I Haarby servicerer LK Service udelukkende dæk, hvor der udskiftes og repareres dæk på de helt store biler. Og så har de deres rullende værksteder med fire varevogne og en stor lastbil. Vognene er indrettet til at håndtere opgaver med hydraulik og dæk på vejen, byggepladsen eller i marken.
– Når en bus eller lastbil havarerer på motorvejen, så rykker vi ud 24/7 – om det er dæk eller hydraulik. Det kan være dyrt at holde havareret på motorvejen, så ofte skal der rykkes ud hurtigt. Og vi har altid en skiltevogn med fra Falck, hvis det er på motorvejen, så vi skaber tryghed om både vores medarbejderes og andres sikkerhed, fortæller Lars Kristensen.

 

Hydraulik og en punkteret cykeltaxa
Rigtig meget på en lastbil eller et andet stort køretøj kører på hydraulik. Det skal fungere i et hydraulisk system, hvor der indgår komponenter som pumper, rør, slanger, styreventiler mv. derfor er både det kørende værksted og hydraulikafdelingen i Ringe udvidet og fuldstændig up to date med udstyr.
– Alle opgaver skal vi kunne håndtere – også når der kommer en ind på værkstedet med en utæt hydraulikslange i hånden fra sin skibsmotor, lyder det fra Lars Kristensen.
Varevogne og trailere for håndværkere serviceres også hos LK Service. Og selvom det primært er et lastvognsværksted, så kan de godt skifte bremser eller lave småreparationer på en personvogn.
– Faktisk har vi også engang hjulpet cykeltaxien i Fåborg på landevejen, da han var punkteret og manglede hjælp, smiler Lars Kristensen.

 

 

Bæredygtige PVC-plader
En anden spidskompetence på værkstedet i Ringe er svejsning og montering af PVC-plader i store alu-tippetrailere på lastbiler til grus. Det er nemlig sådan, at når der er monteret en PVC-plastplade på sider og bund i kassen, så glider gruset nemmere af og man undgår at lastbilen vælter, når der skal tippes. Risikoen for dette er til stede, hvis ikke lastbilen holder helt lige når de tipper. Samtidig forlænges levetiden på alu-tippetraileren da PVC’en kan udskiftes.
– Vi har moderne svejseudstyr til at kunne svejse PVC. Det bliver både stærkt og tæt, så grus eller andet ikke ryger ind under PVC-pladerne. Og så er det er billigere end at skifte hele aluminiumkassen og således både bæredygtigt og nyttigt at bruge i vognmandens CO2 regnskab, forklarer Lars Kristensen som slutter med at fortælle, at han har en ambition om at LK Service skal vækste over de næste fem år og udvide forretningen på nye områder, hvor der er et behov i markedet.

 

l-k-service.dk

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment